- Oggetto:
- Oggetto:
PEDAGOGIA DELLA SCUOLA E DELL'INSEGNAMENTO
- Oggetto:
PEDAGOGY OF SCHOOL AND TEACHING
- Oggetto:
Anno accademico 2024/2025
- Codice attività didattica
- FIL0585
- Docente
- Carlo Mario Fedeli (Titolare del corso)
- Corso di studio
- laurea magistrale in Scienze pedagogiche
- Anno
- 2° anno
- Periodo
- Secondo semestre
- Tipologia
- Caratterizzante
- Crediti/Valenza
- 6
- SSD attività didattica
- M-PED/02 - storia della pedagogia
- Erogazione
- Tradizionale
- Lingua
- Italiano
- Frequenza
- Facoltativa
- Tipologia esame
- Scritto ed orale
- Tipologia unità didattica
- corso
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
- Oggetto:
Programma
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
- Oggetto:
Attività di supporto
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
- Libro
- Titolo:
- L'attimo vincente. Saggio sull'insegnamento
- Anno pubblicazione:
- 2020
- Editore:
- FrancoAngeli
- Autore:
- Carlo M. Fedeli
- ISBN
- Permalink:
- Capitoli:
- L'intero volume
- Obbligatorio:
- Si
- Oggetto:
- Libro
- Titolo:
- Quale futuro per l'istruzione? Pedagogia e didattica per la scuola. Seconda edizione rivista e ampliata
- Anno pubblicazione:
- 2021
- Editore:
- Mondadori Education
- Autore:
- M. Castoldi, G. Chiosso
- ISBN
- Permalink:
- Capitoli:
- La Parte prima - Dalla scuola del passato alla scuola del futuro
- Obbligatorio:
- Si
- Oggetto:
- Libro
- Titolo:
- AA.VV., Un’altra scuola. Quattro questioni aperte. Un’unica sfida
- Anno pubblicazione:
- 2017
- Editore:
- UNICATT, Milano
- Autore:
- Autori Vari - a cura di C. M. Fedeli
- ISBN
- Permalink:
- Capitoli:
- Introduzione, una sessione a scelta, Postfazione
- Note testo:
- Su questa parte del Programma occorre svolgere una relazione scritta, da inviare al docente con congruo anticipo sull'appello d'esame
- Obbligatorio:
- Si
- Oggetto:
- Oggetto:
Note
1) University of Turin has established that in the academic year 2024/2025, teaching will continue to be provided in person, unless otherwise indicated. Students are invited to register as soon as possible on the online teaching page, in order to promptly receive any communication regarding teaching.
2) Regarding the part of the program which has as its object "Another school", BEFORE taking the exam it is necessary to send, at least ten days in advance of the exam date, a REPORT set out as follows:
a) a reasoned summary of the Professor's Chiosso Introduction
b) a comment on the chapter of the freely chosen text, taking care to indicate the points, questions and theses of the authors that have caused the most reflection
c) a personal comparison with the paragraph in the Afterword relating to the chosen chapter.
The Report must be written in WORD, Times New Roman 12 format, 1.5 line spacing, and must be sent to the university email (carlo.fedeli@unito.it), accompanied by name, surname and student number.
3) In-person student reception will normally take place, in the first semester, in Savigliano, at the time that will be indicated at the start of the courses. In the second semester, the in-person reception will take place in Turin, on the day of the week and at the time that will be communicated subsequently, after the publication of the lesson calendar for that part of the academic year.
4) For students with DSA or disabilities, please read the support methods (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-condisabilitaopen_in_new) and reception methods (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsaopen_in_new) of the University, in particular the procedures necessary for support during the exam (https://www.unito.it/servizi/lostudio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-conopen_in_new).
5) The exam interview can be taken by foreign students in English. In any case, Erasmus students are strongly advised to attend lessons and it is in any case mandatory for them to contact the teacher at the beginning of the lessons to agree on the exam procedures.
6) The teaching material uploaded to Moodle (slides, schemes, etc.) does not in any way replace the exam texts, which require in-depth study to pass the final test.